Thursday, March 25, 2010

Great and Holy Week
"Make Radiant the mantle of my soul, O Giver of Light, and save me!"
Palm Sunday
Six days before the Passover, Jesus entered Jerusalem. People were awaiting a Messiah (which literally means, “the Anointed One”) to free them from the Romans and all their oppressors. While someone with power usually enters triumphantly into a city he has captured, Jesus entered Jerusalem humbly, riding a donkey. This fulfilled an Old Testament prophecy which said, “Rejoice greatly, O Daughter of Zion! Shout, Daughter of Jerusalem! See, your king comes to you, righteous and having salvation, gentle and riding on a donkey, on a colt, the foal of a donkey.” (Zechariah 9:9)
People waved palm branches on that day, to symbolize that their Messiah had come. For this reason, we also bless palm branches at our Churches on this day. The Bishop or Priest distributes them to all the faithful after the Divine Liturgy, to remember this very important feastday in the Church.
الأسبوع العظيم المقدس في احد الشعانين
هكذا يدخل يسوع إلى أورشليم بالوداعة والتواضع ليكمل خلاصنا "ويتكلم بالسلام للأمم" ويبسط سلطانه بالمحبة على العالم ويقيم معنا وفينا إلى الأبد. يجلس على جحش ليحل بهيمية الأمم التي كانت عقيمة لأنها لم تعرف محبته. ونشدّ أنفسنا إليه كما لم تكن مشدودة لعلمنا بأنه يحررنا من وطأة الخطيئة ووطأة الخوف. اليوم ندشن أسبوع الآلام المقدسة فتقيم الأحد مساء والاثنين والثلاثاء صلاة الختن أي صلاة المسيح العريس الذي سيجعل كل نفس تائبة عروس له. ها نحن مرافقوه إلى أورشليم لنتقبل الحياة من موته. سوف نراه مسمرا على الصليب ونتبعه إلى القبر حتى نشاهده قائما من بين الأموات لننال منه فصحاً طيبا.
Liturgical Meaning of Holy Week:
Palm Sunday
The Saturday of Lazarus from the liturgical point of view is the pre-feast of Palm Sunday - the Entrance of Our Lord into Jerusalem. Both feasts have a common theme; triumph and victory. Saturday reveals the Enemy, which is Death. Palm Sunday announces the meaning of victory as the triumph of the Kingdom of God. Palm Sunday announces the acceptance by the world of its only King, Jesus Christ.
In the life of Jesus the solemn entrance in the Holy City was the only visible triumph. Up to that day, He consistently rejected all attempts to glorify Him. But six days before the Passover, He not only accepted to be glorified, He Himself provoked and arranged this glorification by doing what the prophet Zacharias announced: "behold, Thy King cometh unto thee... lowly
Pascha (Easter)
Enjoy ye all the feast of faith; receive ye all the riches of loving-kindness. (Sermon of St John Chrysostom, read at Paschal Matins)
The resurrection of Jesus Christ from the dead is the center of the Christian faith. St Paul says that if Christ is not raised from the dead, then our preaching and faith are in vain (I Cor. 15:14). Indeed, without the resurrection there would be no Christian preaching or faith. The disciples of Christ would have remained the broken and hopeless band which the Gospel of John describes as being in hiding behind locked doors for fear of the Jews. They went nowhere and preached nothing until they met the risen Christ, the doors being shut (John 20: 19). Then they touched the wounds of the nails and the spear; they ate and drank with Him. The resurrection became the basis of everything they said and did (Acts 2-4): ". . . for a spirit has not flesh and bones as you see that I have" (Luke 24:39).
The resurrection reveals Jesus of Nazareth as not only the expected Messiah of Israel, but as the King and Lord of a new Jerusalem: a new heaven and a new earth.
في الطريق إلى عمواس
رافي نقولا كباس
بين العشاء الأخير مع الأحبّة والغمس في الصحفة وتأسيس السرّ العظيم... يبدأ قلبي بجلْد الضمير بسوط التأنيب على إنغماسه في بئر الخطايا...

و ما بين أغصان الزيتون المتعانقة على الجبل الفسيح، تنفرج أسارير المساء، وأعود إلى لقياك يا يسوع، فأرى فيك المعلّم الصالح وراعي الخطأة الحبيب، ويحاكيني المكانُ الجليل بلحظات العالم الآتي، فأنام. ويحَ نفسي! أحلمُ بالملكوت، وأتناسى الوصيّة بالسهرِ وعدم التواني!
وما بين لحظات التحقيق و الهزء، وصياح الديك
St. Peter of Damascus On True Repentance
It is always possible to make a new start by means of repentance. ‘You fell,’ it is written, ‘now arise’ (Proverbs 24:16.) And if you fall again, then rise again, without despairing at all of your salvation, no matter what happens. So long as you do not surrender yourself willingly to the enemy, your patient endurance, combined with self-reproach will suffice for your salvation. ‘For at one time we ourselves went astray in folly and disobedience,’ says St. Paul. ‘…Yet He saved us, not because

Tuesday, March 23, 2010

الأسبوع العظيم - نهاية مسيرة
تنتهي مسيرة الصوم الأربعيني بالاستعداد لعيش أيام الأسبوع العظيم المقدس، ذكرى آلام المسيح وموته وقيامته. فالكنيسة، بوساطة الطقوس والنصوص التي نظمتها طوال قرون، تُشرك كل واحد منّا، نحن المؤمنين، وبطريقة شخصية جداً، بمراحل هذا الأسبوع الذي يبدأ في "سبت لعازر" وينتهي بـ "القيامة المجيدة".
فذكرى قيامة لعازر مزدوجة المعنى. إنّها أولاً مقدمة ومدخل إلى ظلمة الصلب، وثانياً انتصار المسيح على الجحيم الذي هو الموت والليل المحتم. فهذا السبت يُعلن نور السبت العظيم المقدّس وفرحه وهو السبت التالي لسبت لعازر، ومنه ستنبع الحياة.
يمثّل لعازر كل واحد منّا. إنّه البشرية بأسرها. وبيت عنيا هي الكون، موطن كل انسان خُلِِقَ ودُعيَ ليكون صديقاً ليسوع مثل لعازر؛ هذه الصداقة القائمة على معرفة الله والاتحاد به. لعازر الصديق الذي تقتله وتفنيه سلطة الموت، يبكيه يسوع عند قبره. هكذا يُخبرنا الانجيلي يوحنا "لما وصلَ إلى قبر صديقه بكى" (11/35)، لماذا بكى المسيح وما هو المعنى الحقيقي لدموعه؟ إنّها تشير إلى طبيعته الإنسانية. ومع أنّه يعرف بطبيعته الإلهية أنّه سيعيد لعازر إلى الحياة، بكى. لقد بكى الإله- الإنسان عندما رأى انتصار الموت وتحديه لله وقضاءه على الخليقة التي صنعتها يداه. فعند قبر لعازر، يواجه الله الموت، يواجه عدوه الذي انتزع منه الخليقة. ولأنّه يحب لعازر، أصبحت محبته الّتي أبكته عند القبر قدرة على احياءه. إنها المحبة التي تفتدي وتعمل لتخلق الإنسان ثانيةً وتعيده إلى حالته الأولى قبل السقوط.

Monday, March 22, 2010

أحد الشعانين
دخول المسيح إلى أورشليم
“لِهَذَا أَيْضاً لاَقَاهُ الْجَمْعُ، لأَنَّهُمْ سَمِعُوا أَنَّهُ كَانَ قَدْ صَنَعَ هَذِهِ الآيَةَ
علّم السيد المسيح الشعب اليهودي لثلاث سنوات و صنع آيات وعجائب كثيرة التي بسببها صار معروفاً أكثر بين الشعب. ويمكننا تمييز الكثير من العجائب الرئيسية التي كان لها تأثير على الشعب، فمثلاً في سنته الأولى للبشارة كانت أعجوبة المخلّع، المريض منذ 38 عاماً، وفي سنته الثانية كانت حادثة شفاء الأعمى، وفي سنته الثالثة وقبل آلامه بأيام قليلة كانت حادثة إقامة لعاذر، و بسبب الأخيرة بالخصوص استقبله هذا الحشد الكبير من الشعب على أبواب أورشليم “لأَنَّهُمْ سَمِعُوا أَنَّهُ كَانَ قَدْ صَنَعَ هَذِهِ الآيَةَ” (يو18:12).
دخوله أورشليم:
On The
Annunciation
by St. Ambrose of Milan
Our father among the saints Ambrose of Milan came to be bishop of Milan as the only competent candidate to succeed Auxentius, a bishop of Arian persuasion, in 374. A catechumentheology through intense study of subject as he was successively baptized and then consecrated as Bishop of Milan. He held to the Nicene belief and through the eloquence of his arguments he persuaded Emperor Gratian to the Nicene confession.
Ambrose zealously combatted imperial court attempts at favoritism to the parties of Arians, the “old” religion, and the Jews, particularly opposing the favors from Emperor Valentinian who supported the Arians. In defending the Orthodox position he has often been compared to St. Hilary of Poitiers.
He was known for his sermons which greatly influenced the conversion of Augustine of Hippo.

Sunday, March 21, 2010

Annunciation Sermon
by St. Leo the Great
St. Leo the Great was the bishop of Rome during difficult times. He was an eminent scholar of Scripture and rhetoric. During an invasion by Attila the Hun, St. Leo met him outside the gates of Rome. After some short words, to everyone’s surprise, Attila turned and left. Three years later, during an invasion by Genseric the Vandal, St. Leo’s intercession again saved the Eternal City from destruction.
God is He whose nature is goodness, whose will is power, and whose work is mercy.
Wherefore, at the very beginning of the world, as soon as the devil’s hatred had mortally annunciation poisoned mankind with the venom on his envy, this almighty and merciful God even then foretold those remedies which his mercy had foreordained for our healing.

Saturday, March 20, 2010

الملائكة
هم خدّام الله المقدّسون والمثابرون دوماً على تسبيح الثالوث الكلّي قدسه بأصوات أناشيد وترانيم لا تفتر, يرسلهم الرب الإله ليساعدوا في خلاص الحسني العبادة, ويحموهم من حبائل الأشرار, الأعداء غير المنظورين, إنهم يفرحون لتوبة الخاطئ وبالعكس تماماً يحزنون لانغماسه في الخطيئة
متى تمَّ خلق الملائكة؟
خلق الرّب المسكونة وجميع الساكنين فيها, من الناس والحيوانات والنباتات, في البحر والبر, وكذلك خلق الرّب الملائكة أيضاً
خلقت الملائكة قبل خلق الكون, كما نستدل على ذلك من سفر أيوب (38:7)
خلقت الملائكة كما خلق البشر على صورة الله, وهي لا جسدية (غير مادية), سهلة
The Church's Teaching Concerning Angels
The Creation, Nature and Purpose of the Angelic World. Angels in Holy Scripture.
The word "angel" means "messenger" and this word expresses the nature of angelic service to the human race. From the days of man's life in paradise, mankind has known of their existence, and its almost universal recognition is reflected not only in Judaism but in most other ancient religions as well.
When Adam was expelled from paradise after his fall, one of the cherubim with a flaming sword was set to guard the gates of Eden (Gen. 3:24). When Abraham sent his servant to Nahor, he encouraged him by telling him that the Lord would send His angel before him and prosper his way (Gen. 24: 7, 40). Jacob saw angels both in a dream—the vision of the ladder—and when awake—when returning home to Esau he saw a host of the angels of God. In the Psalter there are constant references to angels, and we also read of them in the Book of Job and the prophets. The Prophet Isaiah saw the seraphim surrounding the throne of God, and the Prophet Ezekiel saw cherubim in his vision of the Temple of God (Is. 6:1-7, Ezek. 10:1-22.)
عيد البشارة: مريم العذراء جمعت المسيحيين والمسلمين في لبنان
الـ"ثيوطوكس" المكرَّمة أبداً مشروع واعد لـ"علاقة وحدوية بين الديانتين"
مريم تجمع المسيحيين والمسلمين في 25 آذار. بات الحلم واقعاً، عيداً واحداً، مشتركاً، وطنياً، "تاريخياً"، الاول من نوعه في العالم، في ظل اهتمام خارجي به، بعدما انتشر صداه. عند المسيحيين، مريم هي "مسكن الله، باب السر الجليل، زهرة البتولية، والدة النور، مفتاح ملكوت السموات، العروسة التي لا عريس لها، إناء حكمة الله، الطاهرة، خدر العرس البتولي، الصبح المنير..."، وغير ذلك الكثير الكثير. وفي القرآن، هي المرأة الوحيدة المذكورة بالاسم اكثر من 30 مرة. فمن هي تلك التي توصف باجمل الكلمات؟ واين موقعها عند المسيحيين والمسلمين؟الحلم الذي صار "عيدًا"بدأت الحكاية بحلم غريب وجواب بسيط. الحلم رواد الامين العام لرابطة قدامى مدرسة سيدة الجمهور ناجي خوري طوال 7 او 8 اعوام، وكان يرى كهنة ورهبانا وراهبات وشيوخا وحجات يصلون معا في احد ملاعب المدرسة، وكان معهم يصلي ايضا، على ما يروي لـ"النهار". وكان الحلم نفسه يتكرر كل 3 او 4 اشهر، "كأن احدهم كان ينكزني كي اتحرك، وصار لدي هوس ان المسيحيين والمسلمين يستطيعون الصلاة معا". اما الجواب فتلقاه على لسان القاضي الشرعي في بيروت الدكتور الشيخ محمد النقري، بعدما سأله مرة في ختام لقاء اسلامي مسيحي دعت اليه الرابطة عام 2006. "سألته: الا نستطيع ان يصلي المسيحيون والمسلمون معا؟ فاجابني: يا ناجي، ما في الا مريم بتجمعنا

Friday, March 19, 2010

صلاة يسوع - القلبية
"صلوا بلا انقطاع" 1 تسالونيكي 5: 17 "
اسهروا وصلوا" متى 26: 41
الصلاة هي أسلوب التواصل بين الله والإنسان، فكلمة صلاة مشتقة من كلمة صلة ولكنها هي ايضاً ممارسة وحياة خبرة تتجاوز الكلام والشرح، فهي فعل محبة بينهما.
هي نتيجة طبيعية بين شخصين يرتاحون لبعضهم البعض. فموضوع الصلاة فارغ إذا لم أشعر بحقيقة حضور المسيح. كما ان الصلاة لا تحدد في وقت معيّن" اذا كنت تصلي فقط
بشارة العذراء مريم
عيد بشارة العذراء مريم هو عيد للسيد ولوالدة الإله. إنه عيد للسيد لأن المسيح هو مَن حُبل به في رحم العذراء وهو عيد لوالدة الإله لأنه يشير إلى الشخص الذي ساعد في حمل كلمة الله وتجسده أي مريم العذراء الكلية القداسة.
لمريم والدة الإله قَدر عظيم وموقع مهم في الكنيسة، وذلك بالضبط لأنها كانت الشخص الذي انتظرته كل الأجيال ولأنها أعطت الطبيعة البشرية لكلمة الله. وهكذا يرتبط شخص والدة الإله عن كثب بشخص المسيح. إلى هذا، قَدْر العذراء مريم لا يعود لفضائلها وحده بل أيضاً لثمرة بطنها بشكل أساسي. لهذا السبب، الدراسة اللاهوتية حول والدة الإله (Theotokology) مرتبط جداً بالدراسة اللاهوتية لشخص المسيح (Christology).
The Annunciation of the Virgin Mary
By Metropolitan Hierotheos (Vlachos) of Nafpaktos
The feast of the Annunciation of the Virgin Mary is a feast of the Lord and of the Mother of God (Theotokos). It is a feast of the Lord because Christ who was conceived in the womb of the Theotokos. It is a feast of the Theotokos because it refers to the person who aided in the conception and Incarnation of the Word of God, that is, the All Holy Virgin Mary.
Mary (the Theotokos) has great value and an important position in the Church, precisely because she was the person whom all generations awaited, and she gave human nature to the Word of God. Thus the person of the Theotokos is associated closely with the Person of Christ. Furthermore, the value of the Virgin Mary is not only due to her virtues, but also mainly to the fruit of her womb. For this reason, Theotokology is very closely associated with Christology. When we speak of Christ we cannot ignore her who gave Him flesh. And when we speak of the Virgin Mary, we simultaneously refer to Christ, because from Him she draws Grace and value. This shows clearly in the service of the Salutations, in which the Theotokos is hymned, but always in combination
هل يوجد قضاء و قدر في المسيحية
هل الإنسان مخير أم مسير و هل يوجد قضاء و قدر في المسيحية هل الإنسان مخير أم مسير؟الإنسان مخير في كل شئ في حياته ماعدا ما يتعلق بمولده بما في ذلك الوطنالذي نشأ فيه و أبويه و جنسه ذكر أم أنثي و لونه و المواهب التي أعطاها الله له أو التي حرم منا. فلقد خلق الله الإنسان على صورته في البر و القداسة و العقل و الإرادة و الحرية.لماذا خلق الله الإنسان, بالرغم من معرفته أن الإنسان سوف يخطئ؟هناك من يدعي أن الله خلق الإنسان ليعبده, و لكن هذا القول يتنافي مع كمال الله بل ويتهم الله بالنقص و حاجته للإنسان ليعبده و حاشا لله ذلك. فالله لا ينقصه شيء يناله من مخلوق, إنساناً كان أو ملاكاً. و الله من الناحيةاللاهوتية لا يزيد أو ينقص . فهو لا يزيد شيئاً بتمجيدنا و لا ينقص بعدم تمجيدنا.و إنما خلق الله الإنسان لمحبته للإنسان فلقد أحبنا الله قبل أن نوجد. و لهذا أوجدنا, خلق الله الإنسان لينعم عليه بنعمة الوجود.و لعل أبسط مثال يمكن أن يقال هنا هو مثال الأم فالأم تعلم كم سيكلفها جنينها من مشقات و متاعب بدأ من وجوده في رحمها و

Thursday, March 18, 2010

Confession and Communion
From a discussion with the students of the Moscow Theological Academy at the Lavra of Saint Serge with the Metropolitan of Nafpaktos and Saint Vlassios, Hierotheos Vlachos.
Question: How many times a year must one receive Holy Communion?
Is the Sacrament of Confession necessarily tied to Holy Communion?
Answer: Holy Communion is not absolutely linked to Confession. In the ancient Church, people had the Grace of God in them; they were in a state of enlightenment of the nous* and they of course prayed and received Holy Communion frequently. When someone committed a sin, it meant that they had forfeited the Grace of God, in which case, they would remain outside the Temple, together with the catechumens. This is because one cannot have the Grace of God and yet deny Christ. When one sins, and especially in the flesh – and I am not referring to the carnal relations within a marriage in Christ – it shows that they

Tuesday, March 16, 2010

تذكار أبينا الجليل في القدّيسين كيرللس الأورشليمي (386 م
يظن انه أبصر النور في أورشليم في حدود العام 315 م. سيم كاهنا بيد القدّيس مكاريوس، أسقف أورشليم، الذي أوكل إليه مهمة إعداد الموعوظين للمعمودية.وسامه أكاكيوس أسقف قيصرية الآريوسي، خلفا لأسقف أورشليم الذي توفي.
وبعث مجمع القسطنطينية الأول إلى البابا داماس وأساقفة الغرب رسالة يعترفون بها ان كيرللس هو الذي انتخب وفق القوانين الكنسية وانه هو الذي جاهد الجهاد الحسن ضد  وعندما بانت للملأ واضحة ارثوذكسية كيرللس ، سعى أكاكيوس للتضييق عليه والسعي إلى نفيه. وسرت قصة تفيد ان امرأة كانت ترقص في الشوارع وعليها أردية كنسية وبعد التحقيق أدعى التاجر ان الأسقف سلّمه إياها برسم البيع. لكن الذي جرى هو ان المجاعة التي حلت بأورشليم دفعت الفقراء إلى طلب العون من كيرللس ، فلما نفد ما كان عنده ولم تنحل المجاعة أخذ يبيع أواني كنسية ويشتري بثمنها قمحا لإطعام الجياع . ونجح أكاكيوس في إيهام الأمبراطور بأن كيرللس فرّط بأردية سبق للقدّيس الأمبراطور قسطنطين الكبير قدّمها لمكاريوس الأورشليمي، وانتهت الهدية إلى امرأة ظهرت في اماكن التسلية. فأمر الأمبراطولار بسجن كيرللس.
 Archbishop Cyril, Patriarch
of Jerusalem
March 18th
He was a determined and courageous fighter against heresy – and he paid for his theological integrity during three agonizing periods in which he was exiled from his post as Patriarch of Jerusalem, and even thrown into prison for a while. During his tumultuous lifetime (315-386 A.D.), St. Cyril witnessed some of the most convulsive doctrinal struggles in the history of the early Church.
Nonetheless, his tenacious defense of the Orthodox doctrines outlined in the Holy Gospel of Jesus Christ was destined to play a key role in defeating several dangerous heresies and protecting the purity of Christian dogma.  TAKEN FROM
A skilled theologian and author, this mild-mannered cleric was also a humble monk who put his faith not in his ability to analyze Church doctrine – but in his simple trust that Almighty God would protect His Church and the loyal bishops

Monday, March 15, 2010

مريم المصريّة النموذج الحي

في الأحد الخامس من الصوم تعيّد الكنيسة لتذكار "أمّنا البارّة القدّيسة مريم المصريّة". وقد اختارت الكنيسة أن تجعل عيد مريم المصريّة في الصوم لتقدّمها نموذجًا حيًّا للتوبة القاطعة كلّيًّا مع الخطيئة. فمريم سلكت في الخطيئة مسلكًا فظيعًا، أخطأت إلى الحدّ الأقصى بحيث لم يكن ممكنًا أن يخطئ كائن بشريّ أكثر منها. لقد أدركت ذروة الخطيئة وانغمست في الإثم إلى أعمق أعماقه. فانتشلها الربّ بواسع رحمته، وأيقظها من ضلالها، وأعاد إليها رشدها، فقبلت التوبة مدى عمرها الباقي. وبمقدار أكبر من المقدار الذي مارست فيه الخطيئة مارست التوبة. وبشوق ملتهب أكثر من الشوق الذي أحبت فيه الخطيئة عشقت الربّ، إيّاه وحده.
عاشت مريم المصريّة، بحسب ما تقول سيرتها، في الإسكندريّة، أعظم مدن مصر وإفريقيا قاطبةً، بعد أن بلغت الثانية عشرة من عمرها سبعة عشر عامًا في الرذيلة والفجور. وقد ذهبت سائحةً إلى أورشليم لكي تحضر عيد رفع الصليب المبارك، فانهمكت هناك في القبائح، "واجتذبت كثيرين إلى عمق الهلاك". وعندما أرادت، في يوم العيد،

Sunday, March 14, 2010

القديسة مريم المصرية
ولادتها؛ ولدت القديسة مريم في الأرياف المصرية في أوائل القرن الرابع الميلادي، وعندما كانت إبنة إثنتي عشرة سنة ذهبت خفية عن والديها إلي مدينة الإسكندرية التي كانت في ذلك الوقت منارة للعلوم والمعارف يؤمها رجال الشرق والغرب من التجار والصناع ومحط رجال الألوف من الطلبة من جميع العناصر، غارقة في بحر من الغنى والترف فبهرها ما رأت فيها من جمال ومال وأسرع إليها الشبان يتملقونها فاستسلمت لهم وعاشت فيها حياة الدعارة والطيش والخلاعة والفسق والفجور سبعة عشر عاماً سببت فيها هلاك الكثيرين منهم.
في أورشليم؛ وكان عيد رفع الصليب الكريم قد قرب وهو عيد تحتفل به المدينة المقدسة إحتفالاً عظيماً وكان المسيحيون يأتون من جميع أنحاء البلاد ليشاهدوا الإحتفالات ويتبركوا من العود الكريم. خرجت جماعة من الإسكندرية متوجهة للقدس لحضور العيد فذهبت مريم معهم للتفرج وقضاء أيام سرور وإنشراح. ولما وصلت القافلة إلي أورشليم لم تذهب مريم لزيارة الكنائس

On Saint
Mary of Egypt
"O Lord, open Thou my lips. and my mouth shall show forth Thy praise"
Today, the Fifth Sunday in Lent, is for the Orthodox Church the Sunday of Saint Mary of Egypt - she whose story has been called "an icon in words of the theological truth of repentancc" (Sr. Bcnedicta Ward). We have heard this story many times. It is a simple one: the sinful woman becomes the penitent, and the least worthy is revealed as God's chosen treasure. It offers us familiar words about the power of faith, and familiar inspiration in the heroic actions of St. Mary herself. But it is, above all, a disturbing story. In the end. it haunts me far more often than it comforts me. Today. I would like to explore where the heart of this story lies, and why it is given to us especially to remember it on the Fifth Sunday of Lent each year.
Three Stories
1. Mary's Life
St Alexios,
Man of God
Memory celebrated March 17
The rare title, "Man of God," was bestowed on St. Alexios for the manner in which he gave himself over to Jesus Christ, forsaking a bride even at the altar in order to fulfill to the letter the admonition read to him while he was contemplating enlistment in the service of the Lord. He kept his true identity a secret for an entire lifetime rather than run the risk of betraying the Master through his own emotions and there is no telling how much mental anguish he suffered in silence for the sake of his commitment. When he felt the call he answered with a hesitation for which he judged himself too harshly and which he bore in mute secrecy.
Alexios was born in 380 AD in the eternal city of Rome during the reign of Theodosios the Great and was raised in a royal household by his parents, Ephemios and Aglaia, who discerned a predilection for the Church in their son, a religious fervour they could not share and which they sought to discourage for fear they would lose him. They lost no time in arranging for his marriage and in impressing upon him the debt he owed to his parents, for which he should respect their wishes in all things. He had reluctantly suppressed the call he

Saturday, March 13, 2010

" ولمّا دخل بيتاً سأله تلاميذه على انفراد لماذا لم نستطع نحن أن نخرجه. فقال لهم إن هذا الجنس لا يمكن أن يخرج بشيء إلّا بالصلاة والصوم. "مرقس 9: 28 - 29الأحد الرابع من الصوم
أحد أبينا البارّ يوحنا السلّمي
في هذا الأحد الرابع من الصوم تقيم الكنيسة المقدسة ذكرى لناسك عظيم إسمه يوحنا كان رئيسا لدير طور سيناء وكتب كتابا ذاع صيته في الأوساط الكنسية ، ألا وهو كتاب "سلّم الفضائل" يصور لنا فيه حياة الراهب أصلا وحياة المؤمن بصورة عامه، يتسلق فيها سلما ودرجات السلّم هي الفضائل، يسمو بها المؤمن من درجة إلى درجة حتى يصل إلى قمة
The Mystery Of
The Resurrection
by St. Gregory the Great
Our father among the saints Gregory I, also known as Gregory the Great, was the Pope of Rome from September 3, 590, until his death on March 12, 604. He is noted for his writings.
Also, the Liturgy of the Presanctified Gifts has been attributed to him.
Given to the People in the Basilica of the Blessed Virgin Mary, on the Holy Day of the Resurrection
1. It has been my custom, beloved brethren, to speak to you on many of the Gospel readings, by means of a sermon I had already dictated for you. But since I have been unable, because of the weakness of my throat, to read to you myself what I had prepared, I notice that some among you listen somewhat indifferently. So,
الروم الأرثوذكس
 سيادة المطران جورج خضر
كنيستهم ذات أصول رسولية بمعنى أنه لم ينقضِ زمن من يوم العنصرة لم تكن فيه وبمعنى أنه لم ينشئها إنسان.
في المصطلح الكنسيّ القديم يقال عن الإيمان انه أرثوذكسي وهي كلمة يونانية تعني المستقيم الرأي أو المستقيم تمجيده. ذلك أن استقامة الفكر مكشوفة في العبادات. اذًا لا يقال في الأصل كنيسة أرثوذكسية. يقال فقط كنيسة جامعة (كاثوليكي في اللغة اليونانية). وقد قيل عن كنيسة الروم الأرثوذكس في العصور المتأخرة أرثوذكسية كاثوليكية. إنهما في الحقيقة لفظتان مترادفتان. اذًا أن نجعل الأرثوذكسية مقابلة للكاثوليكية غير مستند الى شيء لغويا.

Thursday, March 11, 2010

Saint Patrick, the Enlightener
of Ireland
March 17
Saint Patrick, the Apostle of the Irish, was seized from his native Britain by Irish marauders when he was sixteen years old. Though the son of a deacon and a grandson of a priest, it was not until his captivity that he sought out the Lord with his whole heart. In his Confession, the testament he wrote towards the end of his life, he says, "After I came to Ireland - every day I had to tend sheep, and many times a day I prayed - the love of God and His fear came to me more and more, and my faith was strengthened. And my spirit was so moved that in a single day I would say as many as a hundred prayers, and almost as many at night, and this even when I was staying in the woods and on the mountain; and I would rise for prayer before daylight, through snow, through frost, through rain, and I felt no harm." After six years of slavery in Ireland, he was guided by God to make his escape, and afterwards struggled in the monastic life at Auxerre in Gaul, under the guidance of the holy Bishop Germanus. Many years later he was ordained bishop and sent to Ireland once again, about

Wednesday, March 10, 2010

من تعاليم القديس يوحنا السلّمي
ما دامت أيامنا معدودة فلنسعَ بهمة ونشاط كمن دعاهم إلههم وملكهم لئلا نوجَد بلا ثمر يوم الوفاة فنهلك جوعا ولنُرضِ الرب كما يرضي الجندُ الملكَ لأننا سنطالَب بدقة ما دمنا قد انخرطنا في خدمته. ولنخش الرب كما نخشى الوحوش, لأني رأيت أناسا ذاهبين ليسرقوا وهم لا يخافون الله, ولكنهم إذ سمعوا في المحلة صوت كلاب رجعوا أدراجهم في الحين, فما لم يصنعه خوف الله صنعه خوف الوحوش. ولنحبّ ربنا كما نجلّ أصدقاءنا, لأني كثيرا ما شاهدت أناسا قد أساؤوا إلى الله ولم يبالوا بذلك البتة, ثم رأيتهم هم أنفسهم قد أَسخطوا أحبائهم لسبب تافه فسعوا لتلافي الأمر بكل وسيلة وندم واعتذار
A Family Lesson:
How Will We Prepare for Pascha?
by Phyllis Meshel Onest, M.Div.
Often Great Lent is taught as a series of "shoulds" - we should go to Church, we should fast, we should pray, we should give alms. This approach focuses on "duty" and has a negative connotation to me. We need an "attitude adjustment"! This year, let's approach our family's lenten effort from a different perspective. Let's try for a loving response to what our Lord has done for us.
Step 1: What's Involved in Preparation?
Begin by asking family members how they have prepared for something important. Younger children may

Tuesday, March 9, 2010

يوحنا السلمي
حياة القديس باللغة العربية (مطرانية حلب والاسكندرون وتوابعهما للروم الأرثوذكس
 يوحنا السينائي نسبة إلى سيناء وسمي السلمي لأنه ألّف كتاب "سلم الفضائل". حداثته مجهولة سوى أن لقب العلاّمة الذي لقب به وهو على قيد الحياة يفترض تحصيلاً ثقافياً واسعاً، وجل ما يعرف عنه يُقتبس من كتاباته. في السادسة عشرة من عمره تتلمذ لأحد شيوخ دير جبل سيناء، أي دير القديسة كاترين، وفي سن العشرين من عمره اعتزل في الصحراء متوحداً. قضى أربعين سنةً في خلوته مجاهداً جهاد التوبة والصلاة ومختبراً فنون الحرب اللامنظورة وحلاوة مناجاة الله. وكان في خلوته يستقبل
Sunday of
St. John Climacus
The memory of this Saint is celebrated on March 30, where his biography may be found. He is celebrated today because his book, The Ladder of Divine Ascent, is a sure guide to the ascetic life, written by a great man of prayer experienced in all forms of the monastic polity; it teaches the seeker after salvation how to lay a sound foundation for his struggles, how to detect and war against each of the passions,
ST. JOHN CLIMACUS,
ABBOT 525-605 A. D.
Author of The Divine Ladder of Ascent
Feast: March 30
From his life, written by Daniel, a monk of Raithu, soon after his death, and from his own works. See Bulteau, Hist. Monast. d'Orient, and d'Andilly, or rather his nephew, Le Maitre, in his life prefixed to the French translation of his works. See also Jos. Assemani, in Cal. Univ. ad 30 Martii, t. vi. p. 213.
St John, generally distinguished by the appellation of Climacus, from his excellent book entitled Climax, or the Ladder to Perfection, was born about the year 525, probably in Palestine. By his extraordinary progress in the arts and sciences he obtained very young the surname of the Scholastic. But at sixteen years of age he renounced all the advantages which the world promised him to dedicate himself to God in a religious state, in
God Is Our Refuge
by St. Ambrose of Milan
Our father among the saints Ambrose of Milan came to be bishop of Milan as the only competent candidate to succeed Auxentius, a bishop of Arian persuasion, in 374. A catechumen and trained as a lawyer, he learned his theology through intense study of subject as he was successively baptized and then consecrated as Bishop of Milan. He held to the Nicene belief and through the eloquence of his arguments he persuaded Emperor Gratian to the Nicene confession.
He was known for his sermons which greatly influenced the conversion of St. Augustine of Hippo.
“Where a man’s heart is, there is his treasure also.”
God is not accustomed to refusing a good gift to those who ask for one.
Since he is good, and especially to those who are faithful to him, let us hold fast to him with all our soul, our heart, our strength, and so enjoy his light and see his glory and possess the grace of supernatural joy.
Let us reach out with our hearts to possess that good, let us exist in it and live in it, let us hold fast to it, that

Sunday, March 7, 2010

آداب الكنيسة
كما أن للحياة الإجتماعية مبادئ يتمشى عليها الأفراد، كذلك في الإجتماعات الدينية وفي بيت الله مبادئ وقوانين تقتضيها الظروف والآداب العمومية.
فمن منا لا يقف إكراماً لزائر أو لصديق ؟... ومن منا لا يرد التحية على محييه ؟... ومن منا لا يقف إجلالاً أمام مشهد رهيب ؟... أو يصمت أمام حادث مؤثر ؟....
ولذا رأينا أن نبسط بعض المبادئ العامة، وأنظمة الكنيسة الأرثوذكسية للتقيد بها وقت
Symeon the
New Theologian
(949 - 1032)  March 12th.
Symeon was born into an aristocratic family in Asia Minor (Turkey) and was given the name George. From boyhood he was groomed for a life in politics. At age eleven, he was sent to the capital Constantinople (Istanbul) to live with his uncle who guided him in his early education.
When he was 14, George met a monk at the the monastery of Studios named Symeon the Pious. George accepted Symeon the Pious as his spiritual director while continuing to prepare for a life in politics.
Somewhere around age 20, George was overcome by an ecstatic state in which, as with many other mystics, he experienced God as a living presence of radiant light.
Despite this radically transformative experience, he spent several more years attempting to fulfill his family's

القدِّيس صفرونيوس بطريرك أورشليم
وُلد القدِّيس صفرونيوس في مدينة دمشق نحو 580م عني والداه بتربيته تربية صالحة وزينا عقله بالعلوم العالية حتى إنه كان يلقب "بالحكيم". كان يتخذ العلم واسطة ليزرع في قلوب تلاميذه بذور الفضائل المسيحية.
زار صفرونيوس الأماكن المقدسة والأديرة الموجودة فيها والتي كانت تعج بألوف الرهبان والنساك، وأقام في دير القدِّيس ثاوذوسيوس (حالياً دير ابن عبيد) قرب القدس
Sophronius, Patriarch
of Jerusalem
March 11th
When the end finally came, it was very difficult to accept.
He was an old man by then, and he was saddened to watch the Caliph Omar marching into the Holy City of Jerusalem. After ten years of serving as the deeply humble and exceedingly wise Holy Father of the ancient capital of Palestine, St. Sophronius, the Patriarch of Jerusalem (634-644), was forced to watch his starving fellow Christians surrender the ancient metropolis to the victorious Mohammedans.
At the bitter conclusion of a two-year siege, however, the Christian Primate of Jerusalem had no choice. To refuse the demands of the invaders would mean instant death for thousands of innocents, most of whom would be women and children. And so the old man went out and humbled himself before the mighty Omar, and begged him to respect the Holy Sites within the city walls. Of course, the Caliph readily promised that these sacred shrines would be spared the depredations that seemed certain to occur everywhere else in Jerusalem, once the gates fell open to the invading armies.  TAKEN FROM

Saturday, March 6, 2010

كونوا قديسين
تغنّى الخدمة الإلهية وصلوات الكنيسة الأرثوذكسية بقداسة الله. فهو "القدّوس الواحد" الذي تسجد له كل ركبة في كل زمان ومكان. وتساعدنا الكتب المقدسة على اكتشاف معنى هذه القداسة وسطوعها، وذلك من خلال تدخلات الله في التاريخ في الخلق والخلاص، وتاليا مما تعرضه من متطلبات تفترض من الإنسان أن يطيعها. ولعل أحد أهم أوجه هذه القداسة هو محبّة الله للإنسان، وذلك أن الله، الذي لا يستهويه دمار شعبه، يحبّ الناس جميعا ويرغب بمحبتهم. وهذه المحبة- التي يطلبها الله- تنتظر أن يبتعد الإنسان عن الخطيئة التي تدمّره، ويقبل قداسة

Friday, March 5, 2010

صلاة إلى والدة الإله كان يصلِّيها
 القدِّيسُ غريغوريوس   بالاماس   أسقفُ  
  تسالونيكي العظيم                
Homily on
Holy Cross Sunday

by Metropolitan Anthony of Sourozh
His Eminence Metropolitan Anthony Bloom (1914 – August 4, 2003) was bishop of the Diocese of Sourozh, the Russian Orthodox Church in Great Britain and Ireland. He wrote masterfully about Christian prayer, and many Orthodox Christians in Great Britain and throughout the world consider him to be a saint.
In the Name of the Father, the Son and the Holy Ghost.
In today’s Gospel the Lord says to us that if we want to be followers of His, disciples, we must take up our crosses and follow Him. And when we think of the Cross of the Lord, we think of His gradual, painful ascent to His Crucifixion, we think of the way of the Cross, of His death. And indeed, the Lord calls us, if we want to be faithful to Him, if we want to be His disciples, to be prepared to walk all the way with Him – all the way.
But on the other hand, we must remember that He does not call us to follow a road which He has not trod Himself. He is a Good

Thursday, March 4, 2010

The Confession Which Leads
To Humility
This excerpt from “The Way of A Pilgrim” offers some deep and profound awareness of the grace and love behind an Orthodox sacramental Confession.
Turning my eyes carefully upon myself and watching the course of my inward state, I have verified by experience that I do not love God, that I have no religious belief, and that I am filled with pride and sensuality. All this I actually find in myself as a result of detailed examination of my feelings and conduct, thus:
1. I do not love God. For if I loved God I should be continually thinking about Him with heartfelt joy. Every thought of God would give me gladness and delight. On the contrary, I much more often and much more eagerly think about earthly things, and thinking about God is labor and dryness.

Wednesday, March 3, 2010

البر الذاتي و التبريرات
البِرّ الذاتي هو إعتقاد الإنسان في ذاته أنه بار، وأنه لم يخطئ ولا يخطئ كما لو كان معصوماً من الخطأ!! أمَّا التبريرات فمعناها أن الإنسان يُخطئ، ولا يُريد أن يتحمَّل مسئولية أخطائه. ويُقدِّم الأمر كأنه شيء طبيعي جداً، هناك أسباب دعت إليه! كأن لا خطأ في الأمر. وهذه التبريرات لا تُساعد أبداً على التوبة. فهى محاولة لتغطية الخطية، وليست توبة عن الخطية. وإدعاء وجود مُبرِّر للخطية يُساعد على أن يستمر المخطئ، في أخطائه وعذره معه!
- إنسان يغطِّي الخطية بعُذرٍ، أو يُغطِّيها بإكذوبةٍ. ويريد بهذا التبرير أن يخرج من الخطية سليماً بلا عيب، بلا لوم، يلتف بثوب من المجد الباطل، ليظهر

Monday, March 1, 2010

Venerable Gerasimus
of Jordan
March 4th
When the roaring began, everyone within earshot was terrified.
Everyone, that is, except the humble monk Gerasimus. A simple man who had learned how to love all of God’s creatures by living among them as an ascetic in the wilderness, this gentle monastic cocked one ear and listened to the ferocious growling for a few moments. Then he reassured his fellow monks in words like these: Do not be afraid. That lion is not going to hurt anyone. He is simply crying out because he is in terrible pain!
With that, the fearless ascetic began walking toward the fierce snarls that were emanating from a tangle of date palms, only fifty yards distant. Wild-eyed, the other monks gaped at each other. Had their leader taken leave of his senses? Hardly daring to look, they waited for the ghastly attack that was certain to end the life of the pious and God-fearing abbot who had founded this community of monks in Palestine, TAKEN FROM  
Akathist
to the Spiritual Ladder,
the Precious Cross
Kontakion 1
Thrice-blessed and all-worshipful Cross of Christ, we the faithful venerate and magnify you being joyous at your divine Exaltation. But since you are the trophy and unconquered weapon, by your grace protect, cover, and shelter those who cry to you:
Rejoice, O Wood most blessed.
Ikos 1
Angels from Heaven invisibly circle the life-bringing Cross in fear, and seeing it now brilliantly shedding light-bestowing grace upon the faithful, amazed they stand and cry to you such words as these:
Rejoice, O Cross, guardian of the world;
Rejoice, the glory of the Church;
Rejoice, you that bountifully gush forth with healings;
Rejoice, you that enlighten the ends of the earth;
Rejoice, Wood fragrant with life, and treasury of wonders;
Rejoice, fitly-joined, thrice-blessed, and bestower of graces;
أحد السجود للصليب الكريم
 (الأحد الثالث من الصوم)
في منتصف الصوم، تنصب الكنيسة أمامنا صليب المسيح. وتفعل ذلك مرتين أخريين في السنة، في 14 أيلول وأول آب، معيدة الصليب إلى ذاكرتنا وتكريمنا. وفي هذين العيدين يرتبط السجود للصليب بحوادث تاريخية (18). أمّا تذكار الصليب في الأحد الثالث من الصوم، فيستدعي فقط إيماننا وتقوانا، إذ يدور الأمر حول الجهر بدور الصليب في تاريخ الخلاص وحول استعدادنا لرؤية هذا الصليب الذي سيقام يوم الجمعة العظيم على الجلجلة التي ما زالت بعيدة.
خلال صلاة السَحَر، نحو نهاية الذكصولوجية الكبرى، يضع الكاهن صليباً على طبق مزيّن بالزهور. وإذ يحمل الصليب فوق رأسه، يخرج من الهيكل، تتقدمه شموع مضاءة وبخور. عندما يصل