Tuesday, July 27, 2010

The Life of St. Irene Chrysovalantou July 28
St. Irene Chrysovalantou flourished after the death of the greedy Emperor Theophilos the first. After Theophilos's death his spouse, the most reverend and God-loving Theodora, took the throne. The Empress Theodora supported the Orthodox faith and re-established the veneration of the holy icons, as was the tradition of the Orthodox Church. The Empress Theodora was reigning in place of her son, Michael, who was not yet of age to assume rule of the empire.
When Michael was twelve years old Theodora sought to find him a suitable wife. She sent her scouts on a mission to find a beautiful girl who was noble as well as virtuous and worthy of becoming an empress. In the land of Cappodocia there lived such a beautiful girl and of great virtue. She was the daughter of noble parents and her name was Irene. The scouts new of Irene's virtue and beauty and quickly took her to the empress in hope that she would one day become empress herself. Irene had one sister who was taken as wife by the Empress's brother Vardis.

Sunday, July 25, 2010

عيد رقاد العذراء
( صوم السيدة )
صوم السيدة العذراء هو من الاصوام المهمة والمحبوبة لدى فئة كبيرة من المسيحيين الممارسين مسيحيتهم ويكاد يقال أن الشعب المؤمن هو الذي وضعه وفرضه على روزنامة الكنيسة لانه حتى القرن الحادي عشر لم يكن ضمن الاصوام المعمول بها بحكم القانون الكنسي ، كما لا نجده في أي قانون من قوانين الصوم وكان هذا الصوم معروفا بالصوم العذراى ويعتبرونه كسند للطهارة والتبتل لهذا اكثر ما يصومه هم المتنسكون والرهبان وهكذا بات الشعب يمارسه على كافة المستويات جاعلا منه مناسبة للتجديد الحياة الروحية وفرصة للتوبة وجعل مريم العذراء من هذا الصوم ليس المثل الحي للطهارة والتبتل بل الشفيع المؤتمن لنوال القوة والنعمة من الله لسلوك هذه الحياة 0
إذا سر هذا الصوم يكون في شفيعته فالعذراء شفيعة مقتدرة لكل من يلتجئ اليها لجؤ الايمان والرجاء والمحبة وهذا ما يبرز في كنيستي صورة من أروع الصور الروحية على إمكانية التزام الشعب بهذا الصوم دون التزام أو توجيه يكاد يوحي لنا أن هذا الصوم دخل إلى قلب الشعب من مدخل صحيح وعن حب واقتناع 
للعذراء في كنيستي مكانة رفيعة ومميزة في الليتورجيا ولذا لها خمسة أعياد تتعلق بها مباشرة : عيد ميلادها ( 8 أيلول ) عيد دخولها ( 21 ت2 ) عيد دخول السيد إلى الهيكل ( 2 شباط )عيد بشارتها 0 25 آذار ) عيد رقادها ( 15 آب ) الرئيسية عدد آخر من الأعياد المرتبطة بمريم العذراء
:تاريخية العيد  لم يذكر الكتاب المقدس شيئا عن انتقال العذراء بالجسد والنفس ولا عن تقديم العبادة الدينية إلى مريم العذراء ، نعم أنها دعيت من الملاك ممتلئة نعمة الرب ومباركة في النساء وهي نفسها إذ حل عليها روح الله ولكن لا ينتج من هذه العبارات أن تكون موضوع العبادة لكن من حيث هي والدة ربنا يسوع المسيح وقد وجدت نعمة الرب تستحق منا كل الإكرام والتمجيد لان التكريم ليس هو العبادة ، العبادة هي لله الرب يسوع المسيح 0
The Fast of the
Dormition of the Holy Theotokos
For the first fourteen days of August during each year, the Holy Orthodox Church enters into a strict fast period in honor of the Mother of God, the Virgin Mary. The eminent Orthodox theologian, Father Sergei Bulgakov, beautifully expresses the high regard which the Orthodox Christians have for the Blessed Virgin Mary, the Mother of God, for her special role in the salvation of mankind, when he affirms, “The warm veneration of the Theotokos is the soul of Orthodox Piety.” St. John of Damascus, one of the great Orthodox fathers, pointed out that when the Blessed Virgin Mary became the Mother of God and gave birth to Christ, the Redeemer of Mankind, she became the mother of mankind. We call the Virgin Mary “Theotokos”, from the Greek, which means “The Birth-Giver or the Bearer of God.” This is the highest title that can be bestowed upon any member of the human race.

Thursday, July 22, 2010

الكاهن المستحق

خدمة المؤمنين في الوعظ والصلوات والرعاية يقول بولس إن فيها تعبا وتعييرا. امّا التعب فلكون الكاهن يستغرق ذلك منه وقتًا طويلًا وانشغال بال ومتابعة لأمور المؤمنين وإلّا كان كسولا. اما التعيير (الانتقادات) فلأن بعضا من المؤمنين عن حق او باطل ينتقدونه ويرتكبون النميمة بحقه أكانوا دارسين مبرر الذم ام غير دارسين. وهو يستقوي بالله إزاء التعديات لارتباطه بالرب الذي يخلّص المؤمنين ومنهم أهل النميمة.
هذا الكلام موجّه الى تيموثاوس تلميذ بولس وكان شابا وتخوّف بولس الا يتقبل بعض الرعية شابا راعيا لهم فكتب له "لا يستهن أحد بفتوّتك" فكان عليه ان يقنعهم بأنه مستحق للرعاية اذا عمل بما أوصاه الرسول: "كن مثالا في الكلام" اي في المعرفة والسلوك والمحبة والعفة. غير ان هذا يجب ان يرافقه مستلزمات الكهنوت: "كن مواظبًا على القراءة الى حين قدومي"، والقراءة آنذاك تعني قراءة العهد القديم وما ظهر من
 حزقيال النبى
ونبذه مختصرة عن السفر
وفى قلب هذه المحنة وفى وسط الضيق والحصار والموت والجوع والدمار دعا الله حزقيال الكاهن ابن بوزى الذى أُخذ أسيراً إلى بابل فى المرحلة الثانية للسبى 597 ق.م، وأرسله للعمل النبوى والخدمة بين المسبيين فى بابل.
وكانت مهمته شاقة وعسيرة جداً ومليئة كما يقول الكتاب بـ "مرث ونحيب وويل"، لأنه مرسلاً إلى "بيت إسرائيل صلاب الحياة وقساة القلوب "بيت متمرد"،
ومن ثم يقول "فجئت الروح وأخذنى فذهبت مراً فى حرارة روحى ويد الرب كانت شديدة علىّ. فجئت إلى المسبيين عند تل أبيب الساكنين عند نهر خابور وحيث سكنوا هناك سكنت سبعة أيام متحيراً فى وسطهم.
كان دمار أورشليم والشتات والسبى إلى بابل قد تم على ثلاثة مراحل :
1-المرحلة الأولى سنة 605 ق.م
والتى هاجم فيها نبوخذ نصر ملك بابل أورشليم وهزم يهوياقيم ملك يهوذا وسمح لهُ أن
Prophet Ezekiel
July 23rd
Before all else, he was a prophet of hope – a voice that comforted his suffering people by reminding them that Almighty God would never abandon them, and that they would somebody be allowed to return to their beloved home in Judah, the southern kingdom of ancient Israel.
Born in Judah around 585 B.C., according to most Biblical scholars, Ezekiel (the name means “God will strengthen”) was the son of Buzi and destined to become both a holy priest of God and one of the greatest prophets of the Old Testament.
Like the Israelis themselves during this turbulent epoch, Ezekiel was also destined to suffer enormously, after the victorious Babylonian despot Nebuchadnezzar destroyed the southern kingdom of Israel’s King Jehoiachin and took thousands of Jews as captives. Transported to Babylon as a child (around 597, according to historians of the period), the youthful Ezekiel had already begun to utter his fiery prophecies . . . all of which would eventually be set down in the Old Testament chapter that bears his name.
As the years of the “Babylonian captivity” slowly passed, this great Prophet continued to remind his fellow Jews that God would never forget them, and would someday restore the lost world for which they grieved.

Wednesday, July 21, 2010

القدّيسة المعادلة الرسل مريم المجدلية
قيل أنّها ولدت في مجدلا، على بعد خمسة كيلومترات من مدينة طبرية. كانت من أتباع يسوع المسيح وخدمته في مسيره على الأرض، عاينته مرة لوحدها وأخرى مع بقية حاملات الطيب عندما قام من بين الأموات.
مريم هي أول من رأى القبر فارغا وأول من ظهر لها يسوع ناهضا من القبر, وأول من ارسلها لاعلان قيامته ( متى 28:1، مرقس 16: 1و9، لوقا 24: 10، يوحنا 20: 1 ). هي امرأة مميّزة، "رسولة الرسل " كما ندعوها في تقليدنا، تكرّمها كنيستنا بمفردها في 22 تموز، فضلا عن تكريمها في أحد حاملات الطيب هذا مع سالومة ( مرقس 16: 1 )، ويوانّا خوزي ( لوقا 24: 1 )، ومريم التي لكليوبا أم يعقوب ( مرقس 16: 1 ولوقا 24: 10 )، ومريم ومرتا أختي لعازر (يوحنا 11: 1 )، وسوسنة ( لوقا 8: 3)، وأخريات كثيرات ( لوقا 24: 1). إنهنّ احضرن الطيوب الثمينة لدهن السيد فلم يجدنه. طريق مجيئهن الى القبر كانت طريق بكاء وحزن على فقدانه، في حين أضحت طريق عودتهنّ فرحاً وتمجيداً بعد أن أخبرهنّ الملاك بقيامة المخلّص.
Mary Magdalene,
Myrrh-Bearer and Equal-to the-Apostles July 22nd
 It was not quite dawn when she and her companions approached the cave where He had been buried. Moving slowly through the darkness of the Garden of Gethsemane, she paused now and then to wipe away her tears. He had healed this young woman a few years ago, by casting out her seven demons; how much she loved the Holy Redeemer, the Son of God, who had been interred at this gravesite after being crucified only the previous afternoon!
She had come to the tomb to pay her final respects, and to say a final prayer. But as Mary Magdalene approached the great stone that had been rolled in front of the cave by Joseph of Arimathea and Nicodemus, she suddenly caught her breath.
The large white stone had moved. The mouth of the cave was empty. With a sudden surge of terror, she peered through the pre-dawn darkness and her eyes grew wide. Could it be? Who could have moved such an enormous boulder from the gravesite? The day before, after she and the other grieving women had finished anointing and wrapping the body of the Christ Jesus, the cave had been sealed. But now the entrance was wide open. Was she brave enough to step inside and see for herself what had happened? No, already her feet were moving . . . already she was racing along the stony path toward the dwelling where two of the Twelve Apostles, Peter and John, were still sleeping.TAKEN FROM

Monday, July 19, 2010

UNPLEASANT DIAGNOSIS.
The First Step to Sainthood.
What does a person need to become a saint and why can't the Church ever recognize someone as a saint while the person is still alive? These questions are the cornerstone of the Christian spiritual life. Aleksei Osipov, professor at the Moscow Spiritual Academy and a renowned theologian, is going to answer these questions.
As we know from the Gospel, the first person who ever entered heaven was the malefactor (Lk 23:39-43), a thief whose hands were covered in blood. This is an amazing fact unparalleled in any other religion of the world. So why was the man saved?
The Gospel is very clear about this. The wrongdoer was saved for realizing that his life was full of filth, for feeling that he wasn't worthy of being saved, and for his sincere repentance to the Savior. The thief was fully aware and had absolutely no doubt that he couldn't be where the Man on the Cross was going. That is why

Sunday, July 18, 2010

الاقتداء بالقدّيسين أفضل عيد لهم
يحظى بعض القدّيسين لدى عامّة الشعب بمكانة فائقة، فيما لا يحظى بعضهم الآخر سوى بمكانة متواضعة. أمّا القدّيسون أصحاب الحظوة، في شرقنا، فنستدلّ عليهم عبر أسمائهم التي أطلقها الناس على العدد الأكبر من الكنائس والمواليد الجدد، وعبر الاحتفاء الجماهيريّ بأعيادهم، ورفع أيقوناتهم ونصب تماثيلهم في البيوت ومداخل العمارات ونواصي الشوارع. ولعلّ القدّيس إيليّا النبيّ (عيده بعد يومين)، المعروف لدى العامّة باسم "مار إلياس"، هو أحد أبرز هؤلاء المحظيّين إلى جانب "مار جرجس" والقدّيس يوحنّا المعمدان، ووالدة الإله السيّدة مريم البتول التي تحتلّ المرتبة الأولى بلا منازع.
إكرام القدّيسين، وبخاصّة الشهداء، ليس حديث العهد في المسيحيّة، بل يرقى إلى القرون الأولى. وما إكرام القدّيسين إلاّ نتيجةً لطاعتهم كلمة الله قولاً وفكرًا وفعلاً، أمّا العبادة فلا تليق إلاّ بالله وحده. غير أنّ الممارسة السائدة لدى العامّة تخلط أحيانًا كثيرة ما بين صحيح أنّ الكنيستين الأرثوذكسيّة والكاثوليكيّة تعتقدان بشفاعة القدّيسين، إلاّ أنّهما تقرّان بأنّ المسيح هو المخلّص الوحيد. ولكون الكنيسة شركة إيمانيّة تضمّ الأحياء والراقدين، يطلب الأحياء من الراقدين الأبرار الذين هم أحياء، "فالله إله أحياء وليس إله أموات"، أن يشفعوا إلى الربّ من أجل خلاصهم. الشفاعة، إذًا، ليست سوى شركة صلاة بين المجاهدين روحيًّا في عالم اليوم والذين سبقوهم إلى المجد الإلهيّ. لكنّ شفاعة القدّيسين ينبغي ألاّ تنسي المؤمنين أنّ هؤلاء القدّيسين لم يصبحوا شفعاء إلاّ بعدما عاشوا على عبادة الله وحده من دون إشراك به، على مثال مريم التي قالت لملاك البشارة: "أنا أمة الربّ"، أو مار إلياس الذي صرخ نحو الربّ قائلاً: "إنّي أنا عبدك".
ايليا النبي السابق المجيد
ايليا النبي السابق المجيد يكتب كتاب العهد القديم المسمى بالملوك الثالث، في آخر الفصل السادس عشر، كيف انه كان يملك في مدينة السامرة وضواحي القدس، ملك اسمه اخاب بن عفري، ولكنه كان كافراً ملحداً لا يؤمن بالإله الحقيقي. واتخذ له زوجة ايزابيل ابنة ايثيفيال ملك صيدا. ولقد هجر الإله الذي صنع السماء والأرض، لدرجة انه أقام هيكلاً وثنياً، ونصب صنماً عظيماً، لكي يسجد لإله اليونانيين، الذي كان يسميه اليونانيون بلغتهم ذياس والعبرانيون بعل. وفي تلك الأيام كان النبي إيليا وإذ رأى الملك قد ترك الإله الحق ويسجد لأصنام جوفاء وبلا إحساس قال هو وكافة الشعب: "حي الرب، اله القوات، اله إسرائيل، الذي أنا واقف أمامه ألان، لانه لا يكون في هذه السنين ندى ولا مطر إلا بكلام فمي". وإذ قال ذلك، كان كلام الرب إليه قائلاً: "امض من ههنا وتوجه شرقاً، وتوار عند نهر كريت الذي تجاه الأردن، فتشرب ماء من النهر، وأنا أوصي الغربان أن تقوتك هناك".
Prophet Elijah (Elias)
July 20th
His birth, like the rest of his life, would be marked by fire.
When the Great Prophet Elijah was born at Tishba in the Gilead region of the ancient land of Palestine, his father Savah witnessed an amazing sight. While the child lay slumbering in his cradle, a radiant angel of God suddenly flickered into view. Moving swiftly and soundlessly around the tiny infant, the angelic presence wove a shimmering fabric of fire that completely surrounded him.
Astonished, the fearful father soon noticed an even stranger event: The angel was actually feeding the baby with a flame! What could this remarkable sequence of events portend?
Although the stricken Savah could not have known it at the time, his son Elijah (around 900-849 B.C.) was destined to become one of the most fiery and outspoken prophets in the history of the world. A Biblical figure of titanic proportions, Elijah (the name means “Yahweh is God”) would upbraid mighty kings during his hallowed lifetime, while also warning powerful nations that the greatest sin is the sin of turning away from God – and that the Lord’s retribution for those who worship false idols instead of the One True God will always include cataclysm and destruction for the idolaters. TAKEN FROM
Born of the tribe of Aaron around the year 900 B.C., Elijah was a sensitive, God-fearing youth who soon demonstrated a passionate yearning for closer contact with the Almighty. Even as a child, the pious Elijah (also known as “Elias”) would go wandering through the desert in rapturous prayer and

Friday, July 16, 2010

جروب جميع اديرة سوهاج والصعيد
نساء عند صليب الجلجثة: القديسة فيرونيكا
خلود القسوس
لقد عاشت طوال حياتها تحفظ هذا المنديل
في بشارة القديس لوقا (لو 8) (لو 23) وتبعه جمهور كثير من الشعب والنساء اللاتي كن يلطمن أيضا وينحن عليه، فالتفت اليهن يسوع وقال يا بنات اورشليم لا تبكين على بل على أنفسكن وعلى أولادكن وتقدمت هذه المرأة (فيرونيكا) وأخرجت منديلها ومسحت وجه يسوع المسيح له المجد من العرق الذي كان يتصبب منه وعندما عادت الى منزلها وجدت ان صورة الرب يسوع المسيح قد ظهرت في هذا المنديل وقد صنع هذا المنديل معجزات كثيرة وخاصة عندما استمع طيباريوس قيصر عنها وانها تحمل منديل معجزة وكان قد احتار فيه الاطباء ولم يستطيعوا أن يشفوه وبمجرد أن لمس القماش المقدس حصل على الشفاء وبرأفي الحال، وكثيراً من كتب التقليد الشريف والتاريخ تعتقد أن القديسة فيرونيكا هي المرأة نازفة الدم التي وردت ذكرها في الكتاب المقدس وقد كتب عنها وأمرأة بنزف
Saint Veronica
July 12th.
Saint Veronica or Berenice, according to the "Acta Sanctorum" published by the Bollandists , was a pious woman of Jerusalem who, moved with pity as Jesus carried his cross to Golgotha, gave him her veil that he might wipe his forehead. Jesus accepted the offering and after using it handed it back to her, the image of his face miraculously impressed upon it.
The name "Veronica" itself is a Latinisation of Berenice, a Macedonian name, meaning "bearer of victory" . Folk etymology has attributed its origin to the words for true and image . The Encyclopaedia Britannica says this about the legend
Eusebius in his Historia Ecclesiastica tells how at Caesarea Philippi lived the woman whom Christ healed of an issue of blood . Legend was not long in providing the woman of the Gospel with a name. In the West she was identified with Martha of Bethany; in the East she was called Berenike, or

Thursday, July 15, 2010

صلاة للقديـس يوحنــا ذهبــي الفــم
ياربى لاتحرمنى من بركاتك السماوية
يا سيدى خلص نفسى من العذاب الابدى
ياربى ان كنت قد اخطات اليك بالفكر او بالقول او بالفعل فسامحنى
يا سيدى خلصنى من كل جهل ومن كل غفلة ومن صغر النفس وقساوة القلب
يارب خلصنى من كل تجربة
يا سيدى انر قلبى الذى اظلمتة الشهوات الشيطانية
يا ربى اخطات اليك بكونى انسان فاصفح عنى لكونك الاله حسب تعطفاتك الجزيلة
لانك انت تعرف ضعف بشريتى
يا سيدى ارسل على نعمتك لتسندنى حتى امجد اسمك القدوس
ياربى يسوع اكتب اسمى انا عبدك فى سفر الحياة وامنحنى نهاية مباركة
ياربى والهى حتى وان كنت لم اصنع شيئا صالحا امام عينيك
فامنحنى يارب حسب نعمتك الغنية ان اصنع الصلاح امامك

Wednesday, July 14, 2010

ON THE UPBRINGING OF CHILDREN

by Elder Porphyrios
A large part of the responsibility for a person's spiritual state lies with the family
A child's upbringing commences at the moment of its conception
A child's upbringing commences at the moment of its conception. The embryo hears and feels in its mothers womb. Yes, it hears and it sees with its mother's eyes. It is aware of her movements and her emotions, even though its mind has not developed. If the mother's face darkens, it darkens too. If the mother is irritated, then it becomes irritated also. Whatever the mother experiences — sorrow, pain, fear, anxiety, etc. — is also experienced by the embryo.
If the mother doesn't want the child, if she doesn't love it, then the embryo senses this and traumas are created in its little soul that ac­company it all its life. The opposite occurs through the mother's holy emotions. When she is filled with joy, peace and love for the embryo, she transmits these things to it stically, just as happens to children that have been born.
For this reason a mother must pray a lot during her pregnancy and love the child growing within her, caressing her abdomen, reading psalms, singing hymns and living a holy life. This is also for her own benefit. But she makes sacrifices for the sake of the embryo so that the child will become more holy and will acquire from the very outset holy foundations.

Sunday, July 11, 2010

Great Prince Vladimir
Equal-to-the-Apostles
and baptism of Russians
July 15
Prince Vladimir was the son of Prince Svyatoslav and Malusha, the Princess of the Drevlyany people. He was raised by his mother's brother Dobrynya, who was a pagan. In 972 Vladimir became the ruler of Novgorod. In 980, when the war between brothers was at its highest point, Vladimir started hostilities against Kiev, ruled at the time by his brother Yaropolk. After the victory over his brother Vladimir became the ruler of Kiev. He conquered Galitia, suppressed the rebellious Vatka people, fought with the Pecheneg tribes, and expanded the territory subject to him from the Baltic Sea in the north to the river Boug in the south. He had 5 wives and numerous concubines. He installed idols on the Kiev Mountains with human sacrifices being brought to them. It was at that this time that Variagians Feodor and Ioann died for being faithful to the Lord. The death of these martyrs impressed Vladimir so much that he began to doubt pagan beliefs.
الامير القديس فلاديمير معمد روسيا
July 15
الامير فلاديمير الاول سفياتوسلافوفيتش ( 960 - 1015 ) هو الامير المعظم في كييف وأحد الامراء الاسطوريين في بلاد الروس القديمة. كان في البدء وثنيا متعصبا ، وكان عدد حريمه يزيد عن 800 زوجة. ثم تحول الى مسيحي امثل بصفته اصلاحيا عظيما في الحياة الدينية للشعب الروسي وأميرا قام بتعميد بلاد الروس. وقامت الكنيسة الارثوذكسية الروسية بوضعه في خانة القديسيين فيما بعد. ينتمي الامير فلاديمير الاول الى سلالة روريك.
يعتبر الامير فلاديمير ابنا للامير سفياتوسلاف والعبدة مالوشا التي كانت تعمل نادلة للاميرة اولغا. واتفق أبناء سفياتوسلاف الثلاثة بعد موته على تقاسم السلطة، وصار اكبرهم ياروبولك الاول يحكم في كييف، وتولى ثانيهم الحكم في مدينة ايسكوروستين عاصمة قبيلة الدريفليان. اما فلاديمير فتولى الحكم في مدينة نوفغورود. واندلت بعد ذلك الفتنة بينهم. واشتبك اولا الامير اوليغ والامير ياروبولك. فاندحر جيش اوليغ وقتل قائده.

Saturday, July 10, 2010

العجائب بين الآية والسحر
عظة للمطران بولس يازجي
الأحد السابع من متى: (متى 9 : 27 - 35)
"فتعجّب الجموع قائلين، لم يظهر قط مثل هذا في إسرائيل،
أما الفريسيون فقالوا برئيس الشياطين يخرج الشياطين"
ترافقت العجائب مع تعليم يسوع، الذي ظهر أنّه يعلّم كمن له سلطان. وكانت هذه العجائب أداةً لإثبات صحّة تعليم يسوع وللكشف عن شخصه بالنبي المنتظر "المسيح"، الذي سيشفي المرضى وسيجعل العميان يبصرون...
والنصّ الإنجيليّ اليوم يمكننا تسميته "نصّ العجائب"، لأنه يتكلّم بالوقت ذاته عن شفاء أعميَين، ثم أخرس به شيطان. وأمام هذه الأحداث انقسم الناس في تفسيرها. فالبعض رأى فيها مدلولاً على ألوهيّة يسوع، وقال "لم نرَ مثل هذا". أما الآخرون فاعتبروا

Friday, July 9, 2010

القديس ألكسندر نيفيسكي
حياته
ألكسندر ياروسلافيتش هو الابن الرابع للأمير الكبير ياروسلاف الثاني فِسفولوفيبش من فلاديمير، وقد وُلِد في 30 أيار 1219م في بيريسلافل – زالسكي.وهو حفيد فسفولد الثالث. و كونه الرابع في السلالة، لم يكن له فرصة لخلافة والده على تاج فلاديمير.
سنة 1239، تزوج بألكسندرا، ابنة أمير بولوتسك. بعد أن سُمّم والده خلال زيارته لخان التتار(المغول) الأعظم أوزيداي سنة 1246، خلفه ألكسندر على إمارة فلاديمير.
سنة 1236، عينه قادة نوفوغراد قائدأ عامأ للجيش بمواجهة الغزاة السويديين والألمان. في ذلك الوقت، كانت نوفوغراد مركز تجاري هام. في 15 تموز 1240، فاجأ ألكسندر وجيشه الجيش السويدي في معركة على مُلتقى نهرَي آيزورا ونيفا. وبالانتصار على السويديين، وضع ألكسندر حدّاً لغزوات الشمال وزاد من نفوذه السياسي على روسيا. إلا أن هذا النصر لم يعزّز علاقاته مع المنتمين إلى الطبقة الأرستقراطية في روسيا، ما اضطره إلى مغادرة نوفوغراد سريعاً. ونتيجة لانتصاره، سُمّي ألكسندر، البالغ من العمر تسع عشرة سنة، ب "النيفسكي" نسبة إلى نيفا.
في ربيع سنة 1241، عاد قادة نوفوغراد وطلبوا إلى ألكسندر أن يدافع عنهم ضد فرسان الجرمان الصليبيين الغزاة. ومجدداً، استطاع ألكسندر وجيشه أن يردع الغزاة، وهذه المرة

Thursday, July 8, 2010

Life of the Holy New Martyr Grand Duchess Elizabeth
by Metropolitan Anastassy
Not every generation is destined to meet along its path such a blessed gift from heaven as was the Grand Duchess Elizabeth Feodorovna for her time, for she was a rare combination of exalted Christian spirit, moral nobility, enlightened mind, gentle heart, and refined taste. She possessed an extremely delicate and multifaceted spiritual composition and her outward appearance reflected the beauty and greatness of her spirit. Upon her brow lay the seal of an inborn, elevated dignity which set her apart from those around her. Under the cover of modesty, she often strove, though in vain, to conceal herself from the gaze of others, but one could not

Monday, July 5, 2010

"Therefore we also, since we are surrounded by so great a cloud of witness, let us lay aside every weight, and the sin which so easily ensnares us, and let us run with endurance the race that is set before us. Looking unto Jesus the author and finisher of our faith, who for the joy that was set before Him endured the cross, despising the shame, and has sat down at the right hand of the throne of God" (Heb. 12:1-2).
Christ - the Ideal of Perfection. In the best moments of our life, when we are inspired to live a good life, to love everyone and everything, and to do good deeds, we cannot find a more appropriate example to follow than that of our Lord Jesus Christ. The righteous men of every age - prophets, apostles, martyrs, ascetics, and other champions of the faith - all shine with the beauty of their faith to the extent that they imitate Christ. "For as many of you as were baptized into Christ have put on Christ" (Gal. 3:27; see also v. 4:19). As raindrops show different colors by reflecting the rays of sunlight, so every faithful Christian should reflect the spiritual beauty of Christ.
Each of us can imitate Christ in the following ways:
The Thessalonikian Saints Kyrillos and Methodios, Teachers of the Slavs.
By Panagiotis K. Christou Professor of the Theological School of the Aristotelian University of Thessaloniki
Thessaloniki in the 9th century.
Since the beginning of the 9th century over one thousand and one hundred years had already passed since the foundation of the city of Thessaloniki (315 BC). During this period the city saw days of brilliant glory as well as terrible calamities but always remained famous and proud.
As the capital city of Illyria, during the Byzantine period it had to struggle greatly in order to protect the Greek and Christian culture from the barbarian nations who kept coming without interruption from the north, the Goths, the Unnus, the Abarians, and the Slavs.
Protector in these struggles was the most glorious martyr Demetrios, who was appearing on the walls of the city with a white mantle and strengthened the defenders every time the raiders worsened the siege. That is why the Thessalonikians leave no opportunity to demonstrate their gratitude to the Holy Saviour.

Saturday, July 3, 2010

أندراوس الكريتي الأورشليمي رئيس أساقفة أقريطش (كريت
ولد القديس أندراوس في دمشق الشام في أيام الغزو العربي، حوالي العام 660، من أسرة تقية فاضلة، اسم والده جرجس وأمه غريغورية. ومع أنه من أكثر المنشدين طواعية فإنه كان في سنيه السبعة الأولى من حياته محروماً من النطق. ولمّا ينعتق من هذه العلة إلا بمساهمة القرابين المقدسة. مذ ذاك برزت لديه مواهب غير عادية لا سيما في البلاغة ودراسة الكتاب المقدس. نذره ذووه لخدمة كنيسة القيامة في أورشليم. سافر إلي أورشليم وقد جعله قائمقام البطريرك، ثيودوروس، ابنه الروحي. كان قد لاحظ فيه مواهب جمّة فرغب في إعداده لخلافته وعيّنه، رغم صغر سنه، أميناً للوثائق البطريركية ومسؤولاً عن الشؤون الكنسية. ظهرت في زمنه بدعة المونوثيلية القائلة بالمشيئة الواحدة في المسيح فتبلبلت الكنيسة. وكان أول من دعا إليها البطريرك القسطنطيني سرجيوس (610 – 638 ) لغايات سياسية أكثر مما هي لاهوتية
Saint Andrew, Bishop of Crete, Author of the Great Canon
July 4th
He spent the first seven years of his life in silence. From birth he had been a mute, and there seemed to be little hope that he would ever speak. Deeply concerned, his parents had taken him from one healer to the next, but without results. At last they gave up their hope that he might recover and tried to accept his handicap, since it could not be remedied.
But then a wonderful thing happened – and it happened during a wonderful moment.
As young Andrew received Holy Communion at the Christian church in Damascus – the city of his birth and upbringing – his voice was miraculously restored. Soon he was talking and singing and laughing like any other child. Later, in a marvelous reversal of his early misfortune, Andrew around 650 A.D. would become a skilled orator who used his powerful speaking ability to defeat one of the greatest and most dangerous heresies in the history of the Holy Church. He would also become a gifted composer of hymns, and would create the Great Canon, one of the most beloved and accomplished songs of veneration in all of Christendom.
The son of two pious Christians, George and Gregoria of Damascus, TAKEN FROM Andrew proved to be a brilliant student. By the age of fourteen, he had already demonstrated a keen intellect and great self-discipline. He was also determined to join a monastic community and to begin an ascetic life dedicated to prayer and devotion to Almighty God. Toward that end, he traveled to the Holy City of Jerusalem around 665 and entered the great monastery of St. Sabas the Sanctified, which was renowned as the home of numerous learned monks and Desert Fathers who were masters of the kind of self-discipline and humility required for this arduous life of faith.
The Fathers of the Orthodox Church on Abortion
The following represent the teaching of the Orthodox Church from the [early] second century through the fifth century.... Note that penalties, when they are given, are neither civil nor criminal, but ecclesiastical and pastoral (excommunication for the purpose of inducing repentance). Also note that the these quotes deal with both surgical and chemically induced abortion, both pre- and post-quickening.
From the Letter to Diognetus:
(speaking of what distinguishes Christians from pagans) "They marry, as do all others; they beget children but they do not destroy their offspring" (literally, "cast away fetuses").
From the Didache:
"You shall not slay the child by abortions."
From the Letter of Barnabus:
"You shall not destroy your conceptions before they are brought forth; nor kill them after they are born."
From St. Clement:
"Those who use abortifacients commit homicide."
From Tertullian:
"The mold in the womb may not be destroyed."
From St. Basil the Great:
"The woman who purposely destroys her unborn child is guilty of murder. The hair-splitting difference between formed and unformed makes no difference to us."
الكنيسة الأرثوذكسية والإجهاض
ترفض الكنيسة الأرثوذكسية الإجهاض، وثمة قوانين كنسيّة عديدة وضعها الآباء أفراداً أو في المجامع تدينه، ومنها القانون 91 من مجمع تروللو (692) الذي يقرر:" إن النساء اللواتي يعطين عقاقير لإسقاط الجنين واللواتي يأخذن السموم لقتل الجنين يقعن تحت قصاص القتلة ". والقديس باسيليوس الكبير (+ 379) يوصي في القانون الثاني من مجموعة قوانينه:" ليفرض على المرأة التي تقوم بعملية إجهاض مدة 10 سنوات في التوبة سواء أكان الجنين تام التكوين أولم يكن". 

Thursday, July 1, 2010

An Exact Exposition of the Orthodox Faith
BOOK IV CHAPTER IX
St. John of Damascus – Concerning Faith and Baptism
We confess one baptism for the remission of sins and for life eternal. For baptism declares the Lord’s death. We are indeed “buried with the Lord through baptism,” as saith the divine Apostle. So then, as our Lord died once for all, we also must be baptized once for all, and baptized according to the Word of the Lord, In the Name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, being taught the confession in Father, Son, and Holy Spirit. Those, then, who, after having been baptized into Father, Son, and Holy Spirit, and having been taught that there is one divine nature in three subsistences, are rebaptized, these, as the divine Apostle says, crucify the Christ afresh. For it is impossible, he saith, for those who were once enlightened, to renew them again unto repentance: seeing they crucify to themselves the Christ afresh, and put Him to an open shame. But those who were not baptized into the Holy Trinity, these must be baptized again. For although the divine Apostle says: Into Christ and into His death were we baptized, he does not mean that the invocation of baptism
من أسباب الطلاق
 المتربوليت جورج خضر
بعد ان تكاثرت احكام الطلاق جيلا بعد جيل اخذ بعض الناس يعتقدون ان الارثوذكس جماعة طلاق وان الذي يعاني صعوبات في حياته العائلية يقرر الطلاق ويحصل عليه.
ما يجب الانتباه اليه ان المصاب بمشكلة لا يقرر الطلاق متى حلم به ولأي سبب.
يجيئون الينا ويقولون: جئنا لنطلق. هذا هو التناسي أن فسخ الزواج صعب جدا في كنيستنا لأن هذه الكنيسة كنيسة الوحدة الزوجية واننا نؤمن بأن الانسان يرتبط في زواج ابدي.
فاذا قال الله: "ما جمعه الله لا يفرقنّه انسان" يجب التفكير بأن كسر العائلة لم يوضع في أيدي الناس.
ما اود تأكيده هنا ان الذي يتسرع بالقول انه قادر على الطلاق لم يفهم اننا اعضاء في كنيسة المسيح التي تتعالى عن الشهوة.
الرغبة في الطلاق رغبة الانسان الساقط الذي لم يذق النعمة. العائلة عندنا هي مكان النعمة والتقديس والمؤمن يستجيب للنعمة ولا ييأس.
Saint John Maximovitch
(1896-1966)
A Condensed biography
Saint John was born on 4 June 1896 in the village Adamovka in the province of Kharkov in Southern Russia. He was a descendent of the aristocratic family Maximovitch, a member of which was pronounced a saint in 1916, the hierarch John Maximovitch, Metropolitan of Tobolsk, whose incorrupt relics are in Tobolsk to this day. This holy hierarch reposed at the beginning of the 18th century but he carried the torch of his grace to his distant nephew, Michael (the baptismal name of Saint John, who later received the name of his uncle when he was tonsured a monk). His father Boris was a marshal of the nobility in a region of Kharkov and his uncle was rector at the University of Kiev. His relationship with his parents was always excellent. Throughout his youth, Michael was sickly and ate very little. He was a quiet kid, very polite and deeply religious. When he played he would dress his play soldiers as monks, collect icons and religious books and enjoyed reading about the lives of the Saints. At night he would stand praying for long periods. Because he was the eldest of five siblings, it was he who knew the lives of the Saints very well and became their first teacher of the Faith. He was very austere with himself in the application of ecclesiastic and national traditions. So much did he impress his teacher, who was a French woman and Catholic, that she was influenced by young Michael’s Christian life and was baptized Orthodox.