Thursday, July 15, 2010

صلاة للقديـس يوحنــا ذهبــي الفــم
ياربى لاتحرمنى من بركاتك السماوية
يا سيدى خلص نفسى من العذاب الابدى
ياربى ان كنت قد اخطات اليك بالفكر او بالقول او بالفعل فسامحنى
يا سيدى خلصنى من كل جهل ومن كل غفلة ومن صغر النفس وقساوة القلب
يارب خلصنى من كل تجربة
يا سيدى انر قلبى الذى اظلمتة الشهوات الشيطانية
يا ربى اخطات اليك بكونى انسان فاصفح عنى لكونك الاله حسب تعطفاتك الجزيلة
لانك انت تعرف ضعف بشريتى
يا سيدى ارسل على نعمتك لتسندنى حتى امجد اسمك القدوس
ياربى يسوع اكتب اسمى انا عبدك فى سفر الحياة وامنحنى نهاية مباركة
ياربى والهى حتى وان كنت لم اصنع شيئا صالحا امام عينيك
فامنحنى يارب حسب نعمتك الغنية ان اصنع الصلاح امامك
ياسيدى انضح على قلبى ندى نعمتك
يا اله السماء والارض اذكرنى يا رب انا عبدك الخاطئ وغير الطاهر فى ملكوتك
يا سيدى اقبل تويتى امامك
يا ربى لاتتركنى عنك
يا سيدى خلصنى من التجارب
يا ربى امنحنى فكرا نقيا
يا سيدى اعطنى دموع التوبة وتذكر الموت واحساس السلام
ياربى اعطنى حرصا لاعترف بخطاياى امامك
يا سيدى امنحنى روح الطاعة ومشاركة الاخرين واحساس بهم
ياربى امنحنى روح الثبات والقوة والوداعة
ياسيدى ازرع فى داخلى اصل كل البركات وعمق خوفك فى قلبى
يا ربى تفضل وامنحنى ان احبك من كل قلبى ونفسى وان اطيع مشيئتك
يا سيدى احمنى من كل انسان شرير وكل حسد الشياطين
يا الله الذى يعرف ضعف بشريتنا حقق ذاتك فى داخلى انا الخاطئ لانك مبارك من الان والى الابد
امين